Waarom is dat nou nodig ??? |
Een aantal jaar geleden had de bond dringend behoefte aan extra scheidsrechters in het amateurvoetbal. De bond zorgde er o.a.voor dat geregistreerde verenigingsscheidsrechters vrije toegang kregen dat alle wedstrijden in het amateurvoetbal. De aanpak is succesvol gebleken, want het aantal verenigingsscheidsrechters is aanzienlijk gegroeid. Met ingang van het nieuwe seizoen stopt de actie en krijgen de scheidsrechters die kaart niet meer. .(Bron Haaglanden Voetbal)
Of deze toegangskaart heeft bijgedragen tot het succes zal nooit duidelijk worden, maar het is voor de arbiters, die vaak in weer en wind vrijwillig de wedstrijden in goede banen leiden, wel wrang.
Of deze toegangskaart heeft bijgedragen tot het succes zal nooit duidelijk worden, maar het is voor de arbiters, die vaak in weer en wind vrijwillig de wedstrijden in goede banen leiden, wel wrang.
Nieuws van de KNVB |
Tuchtzaken amateurvoetbal kent per 1 juli 2014 (nieuwe seizoen 2014/’15) 3wezenlijke veranderingen. Uitbreiding van het schikkingsvoorstel is hier één van; voortaan komt ook een aantal verenigingsstraffen hiervoor in aanmerking.
Het gaat om verenigingsstraffen - in zowel veld- als zaalvoetbal - voor deze overtredingen:
- het niet opkomen van een elftal of team / het niet spelen van een wedstrijd
- het niet uitspelen van een wedstrijd wegens onvoldoende spelers
- overtreden van ordemaatregelen
- onbevoegd trainen
- en het (laten) functioneren van een niet-lid van de KNVB
‘Aantrekkelijk’
Sinds 2010/’11 kan de tuchtcommissie, bij een directe rode kaart voor een speler of het wegzenden van de trainer, een schikkingsvoorstel aanbieden. Als betrokkene het voorstel accepteert, is de straf onherroepelijk. In ongeveer 90 procent van de gevallen wordt het (huidige) schikkingsvoorstel al als ‘aantrekkelijk’ ervaren en direct geaccepteerd.
Door de mogelijkheden voor het aanbieden van een schikkingsvoorstel uit te breiden, zijn vanaf seizoen 2014/’15 de voordelen dus ook bij meerdere soorten (verenigings)overtredingen van toepassing.
Eerlijk en efficiënt
Bestuurders, spelers en scheidsrechters ervaren de heldere strafmaat als eerlijk, en (ook) verenigingen krijgen de keuze om een veelal lagere straf te accepteren. Daarnaast is er minder administratie – en daarmee meer efficiency en lagere kosten – voor alle betrokken partijen. Zo is het opstellen en behandelen van een schriftelijk verweer bij accepteren van het voorstel niet meer nodig.
Verhelderen en versimpelen
De uitbreiding past binnen het streven van de voetbalbond om ook de afhandeling van de (eenvoudigere) tuchtzaken waar mogelijk te verhelderen, te versimpelen en verder te professionaliseren. Bovendien kunnen de tuchtorganen zich zo nog meer focussen op de zware tuchtzaken en vermoedelijke excessen.
Vanzelfsprekend kan een vereniging ook niet akkoord gaan met het schikkingsvoorstel. In dat geval moet zij binnen drie werkdagen een verweerschrift indienen. Vervolgens vraagt de afdeling tuchtzaken rapportages op van betrokken partijen.
Het gaat om verenigingsstraffen - in zowel veld- als zaalvoetbal - voor deze overtredingen:
- het niet opkomen van een elftal of team / het niet spelen van een wedstrijd
- het niet uitspelen van een wedstrijd wegens onvoldoende spelers
- overtreden van ordemaatregelen
- onbevoegd trainen
- en het (laten) functioneren van een niet-lid van de KNVB
‘Aantrekkelijk’
Sinds 2010/’11 kan de tuchtcommissie, bij een directe rode kaart voor een speler of het wegzenden van de trainer, een schikkingsvoorstel aanbieden. Als betrokkene het voorstel accepteert, is de straf onherroepelijk. In ongeveer 90 procent van de gevallen wordt het (huidige) schikkingsvoorstel al als ‘aantrekkelijk’ ervaren en direct geaccepteerd.
Door de mogelijkheden voor het aanbieden van een schikkingsvoorstel uit te breiden, zijn vanaf seizoen 2014/’15 de voordelen dus ook bij meerdere soorten (verenigings)overtredingen van toepassing.
Eerlijk en efficiënt
Bestuurders, spelers en scheidsrechters ervaren de heldere strafmaat als eerlijk, en (ook) verenigingen krijgen de keuze om een veelal lagere straf te accepteren. Daarnaast is er minder administratie – en daarmee meer efficiency en lagere kosten – voor alle betrokken partijen. Zo is het opstellen en behandelen van een schriftelijk verweer bij accepteren van het voorstel niet meer nodig.
Verhelderen en versimpelen
De uitbreiding past binnen het streven van de voetbalbond om ook de afhandeling van de (eenvoudigere) tuchtzaken waar mogelijk te verhelderen, te versimpelen en verder te professionaliseren. Bovendien kunnen de tuchtorganen zich zo nog meer focussen op de zware tuchtzaken en vermoedelijke excessen.
Vanzelfsprekend kan een vereniging ook niet akkoord gaan met het schikkingsvoorstel. In dat geval moet zij binnen drie werkdagen een verweerschrift indienen. Vervolgens vraagt de afdeling tuchtzaken rapportages op van betrokken partijen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten